UX – czy prostota się opłaca?

Niektóre witryny generują ogromną sprzedaż, sięgającą nawet dziesiątek usług tygodniowo, podczas gdy inne są dużo mniej skuteczne i tygodniowo mogą nie sprzedać nawet jednej usługi. Z czego wynika taka rozbieżność i czy chodzi wyłącznie o marketing i pozycję firmy na rynku?

Różne badania wykazały, że użytkownicy stron internetowych poświęcają 60% czasu na szukanie interesujących ich informacji. Użytkownik, który poświęca wyłącznie kilka sekund na zapoznanie się z witryną, w momencie, w którym nie znajdzie interesującej go odpowiedzi, wyjdzie z niej i będzie szukał innej strony.

Według raportu Użyteczność w internecie testy użyteczności dowodzą, że użytkownicy bardzo szybko uczą się korzystania z serwisów internetowych i błyskawicznie wykształcają w sobie nawyki, które przenoszą na inne witryny. W momencie, w którym natrafią na stronę, na której ich dotychczasowe nawyki nie pozwalają na szybkie skorzystanie z witryny, odbierają ją jako nieużyteczną i szybko z niej wychodzą.

Już na podstawie tego raportu można wyciągnąć wnioski, że dostosowanie swojej witryny internetowej do użytkownika może być kluczem do zwiększenia konwersji, czyli w efekcie do sprzedaży. Nie oznacza to jednak, żeby wszystkie strony wyglądały tak samo i były robione identycznie! Chodzi tutaj wyłącznie o zachowanie pewnego schematu, dzięki któremu użytkownik będzie mógł przenieść swoje nawyki na tę konkretną stronę i z niej nie wyjdzie.

W uproszczeniu mówiąc chodzi tutaj o dostosowanie takich elementów strony, jak na przykład koszyk w przypadku e-sklepu, regulaminy umieszczone w stopce, umieszczenie kontaktu do firmy na osobnej stronie lub stopce witryny. Nie chodzi tutaj o to, żeby wszystkie strony WWW wyglądały jednakowo – zaleca się nawet, żeby każda witryna była unikatowa pod względem szablonu i zawartości, jednak ze względu na użyteczność dla użytkownika, musi operować utartymi już schematami, jeżeli właściciel strony nie chce stracić potencjalnego klienta.

Standardowy i sprawdzony układ zakładek daje pewność, że odwiedzający witrynę użytkownik już w przeciągu kilku sekund prawidłowo rozpozna zasób informacji, oferowanych przez stronę. Uzyska też odpowiedzi na podstawowe pytania o firmie: kto, co, jak i gdzie (czyli o firmie, usługi, kontakt). Dodatkowym atutem będą kolejne podstrony, na przykład z opinią partnerów, klientów czy portfolio.

Postawienie na prostotę jest korzystne zwłaszcza dla osób, które dopiero rozpoczynają budowę swojego wizerunku w sieci. Przejrzysta prezentacja podstawowych informacji o firmie sprawia, że użytkownik postrzega ją jako profesjonalną, godną zaufania i nieskomplikowaną. Skomplikowane strony mogą kojarzyć się użytkownikom ze skomplikowanym procesem sprzedaży. Dzięki postawieniu na prostotę informacji użytkownicy decydują się na kontakt lub zakup produktu/usługi, a przecież o to chodzi początkującym firmom.

wypożyczalnia samochodów kołobrzeg

Podsumowując – jeżeli chodzi o UX, czyli funkcjonalność dla użytkownika, prostota będzie zawsze dobrym wyborem zwłaszcza w przypadku początkujących. Można swoją stronę rozszerzać i powiększać, jednak podstawowy schemat powinien być niezmieniony, żeby użytkownik nie frustrował się, że strona jest nieużyteczna i nie może znaleźć na niej podstawowych informacji.

 

strony www Szczecin